Amerikanske langtransportsjåfører kan sove i biler som er spesiallaget for å få plass til CPAP-en.
For tre år siden fortalte det amerikanske fagbladet Sleep Review om yrkessjåfør Bob Stanton, som pleide å ha problemer med å starte bilen om morgenen. Når CPAP-en hans hadde gått på bilbatteriet over natten, var det ikke igjen nok strøm.
Stanton fikk en egen, liten ekstramotor til å drive CPAP-en sin. USA har en lov om funksjonshemninger som blant annet gir beskyttelse og rettigheter til sjåfører med søvnapné. Senere har flere biler kommet med ekstra strømuttak til medisinsk utstyr, og samtidig med den ekstra kapasiteten som skal til.
I 2017 kom Freightliner med strøm til å holde en CPAP gående i åtte-ti timer uten å belaste batteriet, og International Truck lanserte modeller med en egen 1200 watts vekselretter spesielt for CPAP-er.
I år lanserte en tredje produsent – Peterbilt – en ny trekkvogn spesielt tilpasset to sjåfører med søvnapné. Den kan innredes for to sjåfører som kjører på skift, med køyesenger, men også med enkeltseng. I tillegg til god lagerplass, garderobeskap, mikrobølgeovn og 32 tommers flatskjerm, har den plass som er spesialtilpasset for to CPAP-er.
Ekstra strøm er for øvrig også nyttig for å kjøle og fukte luften – som igjen gjør det enda lettere å sove godt – eller for å holde kjøleskap, fjernsyn og PC gående mens sjåføren har pålagt hviletid.
(Publisert 03/06/22 Utg. 3 2021 https://online.flippingbook.com/view/484767151/8/)