Stand på SØVN- DAGEN

SØVNFORENINGEN har stand foran STORTINGET fredag 15. mars kl 10.30 – 14.30. Det er den internasjonale søvndagen og har slagordet Healthy Sleep, healthy aging “sunn søvn, sunn aldring.”

Dr. Erik St. Louis, meddirektør for Mayo senter for søvnmedisin i Rochester, Minnesota, sier: “For de fleste voksne er 7 til 8 timers søvn hver natt det viktigste vi kan gjøre for å forbedre vår fysiske og psykiske helse. Barn trenger enda mer søvn for optimal læring og lek. Ny forskning har vist betydningen av tilstrekkelig mengde søvn for hjernens helse, siden søvnen vasker bort hjernens slaggstoffer.

Timothy I. Morgenthaler, MD er professor i medisin og meddirektør i Mayo Clinic Center for Sleep Medicine. “Å få god kvalitet på søvnen og riktig søvnmengde er en nøkkel til å eldes godt, og forbedre oddsen for fysisk, kognitiv og følelsesmessig helse. God og nok søvn reduserer risikoen for fedme og høyt blodtrykk, beskytter mot aldersrelatert demens og mye kan tyde på at god søvn reduserer sjansen for depresjon. Noen studier har vist at god søvn kan gi færre tegn på aldring i ansiktshuden.

Foran Stortinget har vi med CPAP og masker og svarer på spørsmål så langt vi kan.

Her er bilder fra standen foran Stortinget i fjor.