Malin Staaf: Trening av muskler i tunge og svelg

-Å trene musklene i tunge og svelg kan redusere snorking og pustestans og dagtrettheten. Studier viser at slik trening kan redusere plager med 50 % både hos barn og voksne. Det sa myofunksjonell terapeut Malin Staaf på mestringshelgen.

Tekst og foto: Marit Aschehoug

Myofunksjonell terapi er et program med spesifikke øvelser som retter seg mot ansiktsmuskulaturen som brukes til å tygge og svelge. Disse øvelsene styrker tungen. Alle med søvnapné vet at pustestans ved obstruktiv søvnapné kommer av at svelget klapper sammen. Årsakene er mange: For trangt svelg på grunn av stor tungerot, store mandler, slapp muskulatur i svelget og at underkjeven sklir bakover under søvn, særlig når man ligger på ryggen. Det kan også være liten underkjeve eller lav tungeposisjon eller stramt tungebånd og at man puster med munnen mesteparten av tiden.

For å unngå pustestans kan man sove på siden, gå ned i vekt, bruke CPAP eller apnéskinne eller operere i svelget. Malin Staaf påpekte at man også kan velge muskeltrening av ansiktet, tunge og svelg som et tillegg.

Treningsopplegget legger vekt på å puste med nesen som gir et bedre pustemønster enn å puste med munnen. Tungens hvileposisjon i munnen er viktig. Og ikke minst legge merke til egne vaner ved tygging, svelging og prating.

-Tungen er viktig, men et oversett og ignorert organ i kroppen, sa Staaf. – Vi har 57 muskler i munn og ansikt. Når tungen holdes i optimal posisjon og man puster gjennom nesen, så holder det underkjeven stabil, gir støtte til hode og nakke og åpner luftveiene slik at nesepusten blir god og nervesystemet stimuleres. Tungen skal hvile i ganetaket når munnen er lukket.

Nesepust øker oksygenopptaket

Hvis man puster med nesen vi det øke utskillelsen av nitrogenoksid og bedre oksygenopptaket. Nitrogenoksyd er kjent for å slappe av den myke muskulaturen rundt blodårene og dermed la blodet strømme friere. Nesepusten senker tiden på utpusten og det gir også et bedre oksygenopptak. Nesepust sammen med CPAP kan gi en enda bedre behandling, mente Malin Staaf.

Ved munnpusting får man overpusting og ingen nitrogenoksid og underskudd av karbondioksid. Strukturen i ansiktet endrer seg og nesen blir tettere. Munnpusting utgjør en risiko for søvnapné, sa Staaf.

Hun tok også opp sentralapneer og henviste til forskning som viser at sentralapneer forårsakes av forstyrrelser i blodets ph-verdi ved reduksjon i karbondioksid. Blodet blir for alkalisk og hjernen tror at den må slutte å puste for å regulere ph-verdien igjen. Pasienten gisper etter luft som igjen senker nivået av karbondioksid. Ved normal pust vil blodet ph-verdi holdes stabilt.

Enkle øvelser

Normal pust skjer gjennom nesen, mener Staaf og med tungen i hvileposisjon i ganen. Det optimale er 6 – 10 innpust per minutt. Staaf trener ansikt, tunge og svelg med en rekke enkle øvelser for å bedre puste og svelgefunksjonen. Hun mener treningen kan korrigere svelge- og pusteteknikker til det bedre og underviser via skype og facetime. Eksempel på øvelser er lydene KAH, AH, lage trutemunn, raske klikk og tikk takk med tungen, strekke tungen ut og inn og fra side til side og puste riktig. Hun fikk med seg hele salen i øvelsene, til stor munterhet, men også til ettertanke. 

Malin Staaf engasjerte forsamlingen med en annerledes tilnærming til pustestans og trange luftveier.

Alle ble med på tungeøvelsene Malin Staaf demonstrerte. Det så sikker underlig ut, men publikum var interessert.

Del